אנחנו כאן בשבילכם!

המגזין

נשארים מעודכנים

איך למקסם תשואה בהשקעות סולידיות?

מאת: אורי חנוכה

[email protected]

הידעתן.ם? הרגולציה מחייבת את חברות הביטוח ובתי ההשקעות להציג נתונים של קופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה. מרבית הציבור לא מכיר, וספק גדול אם הוא מודע לכך, שהמידע הזה קיים ונגיש לכל דורש בקלות וביעילות.

מדוע בעצם זה כל-כך משמעותי? כי כמו בכל דבר – ידע זה כוח.

המידע הזה יכול לעזור לכן.ם לקבל החלטות מושכלות יותר על האופן שבו הכספים שלכןם מתנהלים. למעשה, אם נבדוק באתר של כל חברת ביטוח\בית השקעות, נגלה שניתן לקבל בקלות ובמהירות מידע מדויק בכל פרמטר שרק נרצה. 

ההחלטות שמתקבלות בגופי ההשקעות הגדולים ביחס לאפיקי והיקפי ההשקעה הן תוצר של אלפי מומחים שהשקיעו שעות רבות של עבודת מחקר וניתוח נתונים. הגישה למידע כזה היא לכן מעין שימוש עקיף באותם מומחים המאפשרת את יישום המסקנות בתיק האישי שלנו.

קחו למשל את בית ההשקעות "אלטשולר שחם" המוכר לרובכן.ם, ואף יש סבירות גבוהה לכך שחלק מהכספים שלכם.ן מושקעים אצלם. חשוב לומר – "אלטשולר שחם" הוא בית השקעות מעולה ולאורך השנים סיפק למשקיעים תוצאות יפות. בחרתי דווקא אותם לסקירה שלי כדי להראות שהעובדה שהם בית ההשקעות הגדול ביותר מבחינת היקף ניהול נכסים לא מעידה בהכרח על טיב התוצאות שלהם. שלהם, או של כל גוף אחר לצורך העניין. כמו בחיים, גם בשוק ההון – יום עסל יום בסל.

נבחן את קרן ההשתלמות שלהם שמנוהלת במסלול הכללי באמצעות קובץ שמרכז את מרכיבי התשואה (החלק שיש לכל אפיק שהקרן השקיעה בו ברווחים שעשתה הקרן) בכל שנת 2021. הקובץ הזה עושה קצת סחרחורת והוא די מבולגן אבל ברגע שמבינים אותו – הוא מכיל מידע יקר מפז!

כדי לא לסבך יותר מידי, אקצר ואומר שבשנת 2021, ההשקעה באיגרות חוב ומזומנים ייצרה למשקיעים תשואה של כ – 0.75% בלבד לפני דמי ניהול.
בשנים האחרונות התשואה הבלתי מספקת שמייצרות איגרות החוב בתיקי ההשקעות היא אקוטית ומשותפת כמעט לכל חברות הביטוח ובתי ההשקעות. הסיבה לכך היא שאגרות חוב מושפעות גם מנסיבות חיצוניות כמו מצב המשק, העלאות ריבית, ואינפלציה.

נכון להיום, הבנק הפדרלי מזהיר מהעלאת ריבית מוקדם מהצפוי ולפי פרוטוקול מהישיבה האחרונה של הבנק המרכזי, החוזים על הריבית הפדרלית מעניקים כעת הסתברות של 80% להעלאת ריבית כבר במרץ הקרוב. עוד לפני כן, שוק אגרות החוב בעולם סבל קשות ב-2021 ורשם את הביצועים הגרועים ביותר מאז 1999. הסיבה העיקרית לכך – אינפלציה. כפועל יוצא, הסברה היא שגם בשוק המקומי צפויה העלאת ריבית. אם תהיה אחת כזאת, איגרות החוב יספגו ירידות מחירים.

בעבר, איגרות חוב שימשו עוגן עבור משקיעים כי הן היו מה שאפשר לקרוא לו – "השקעות סולידיות", כלומר השקעות בפחות סיכון ועם תנודתיות נמוכה. כיום, החלופה הרלוונטית בשוק להשקעה סולידית היא השקעה באפיק של "נכסים אלטרנטיביים". 

נכסים אלטרנטיביים הם מה שנקרא 'נכסים לא סחירים'. היתרון המרכזי של אותם נכסים הוא שהם פחות תלויים בשוק ההון, בתנודות ובביצועים שלו. למעשה, מדובר באפשרות השקעה נוספת שאפשר לבחור את רמת הסיכון שבה בכל הרמות – מהנמוכה ועד הגבוהה ביותר. נכסים כאלה הם, למשל, קרנות נדל"ן בארץ ובחו"ל, קרנות הון סיכון שאינן פתוחות לכלל הציבור, קרנות PRIVATE EQUITY, השקעות בתשתיות וקרנות אשראי. 

ולצורך ההשוואה – נמשיך עם אלטשולר שחם. בעוד שאותה קרן השתלמות כללית של אלטשולר הניבה למשקיעים תשואה של 0.75% בלבד באפיק אגרות החוב והמזומנים, האפיק הלא סחיר (השקעות אלטרנטיביות) הניב למשקיעים תשואה בשיעור של 3.71% באפיק ההשקעה האלטרנטיבי. כמעט פי 5!!!

אעשה רגע סדר –  פיזור נכון של הכספים שלכןם בין נכסים סחירים ונכסים לא סחירים  + השקעה לטווח ארוך – זו הגישה. אדם חכם אמר לי פעם שהמשקיע הכי טוב הוא משקיע מת – כי הוא פשוט לא נוגע בכסף…

שימו את הכסף שלכן.ם בשוק בפיזור נכון ופשוט תשכחו ממנו – אני מבטיח לכם שלטווח הרחוק תרוויחו. שוק הדיור בארץ עלה בעשור האחרון מעל 300%….. מדד ה- S&P500 עלה בעשור האחרון מעל 230%…..כמה פשוט, ככה קשה.

הטיפ שלי – חפשו חברות ביטוח ובתי השקעות עם חשיפה גבוהה לאותם נכסים לא סחירים. ע"י כך מקטינים את התנודתיות,  בעיקר לאור העובדה שנכס אלטרנטיבי לא ניתן לממש כמו השקעה סחירה – אג"ח או מניה – שניתן למכור במספר פקודות בלחיצת כפתור מהירה. מרבית המשקיעים.ות עובדים.ות לפי תחושות בטן, כולנו פועלים ככה, ישנה השפעה פסיכולוגית ובעת ירידות יש נטייה לממש במטרה "לברוח" מהשוק – לרוב זו טעות ענקית.

בהשקעה אלטרנטיבית לא ניתן לממש נכס בכזאת מהירות – בד"כ ישנה תקופה בה הכסף "נעול" ורק ע"י הודעה מראש ניתן לממש את ההשקעה. היתרונות המרכזיים של אותן השקעות אלטרנטיביות:

  • תשואה גבוהה יותר בהשקעה לטווח ארוך. 
  • נזילות נמוכה – מימוש איטי יותר של הנכס.
  • היכולת להיחשף להשקעות של הגופים המוסדיים ולהשקיע כמותם.

במקרים מסוימים ניתן להשקיע כמו הגופים המוסדיים ולפעול בצורה טובה יותר, לבחור במסלולים בניהול אישי דרך קופות הגמל וקרנות ההשתלמות ולבחור בפינצטה קרנות השקעה אלטרנטיביות שירכיבו את סך כל הנכסים שלכןם. כמו כן, רצוי להתייחס גם לכספים הנמצאים בבנק – גם להם ניתן למצוא פתרונות השקעה אלטרנטיביים.

לסיכום: כדי לתכנן היטב את תיק הנכסים שלכן.ם ולהתכונן לאפשרויות הקיימות צריך להשקיע בפיזור ולטווח הארוך, ככה תוכלו למנוע הפסדים מיותרים בשוק ההון, להפחית את הסיכון בתיק ולמקסם את התשואה שלכן.ם.

*הכותב מביע את דעתו האישית ואין באמור המלצה להשקעה אלא נקודת מבט אישית בהסתכלות קדימה ועל בסיס נתונים קיימים. הכותב בעל עסק עצמאי בתחום ובעל רישיון שיווק פנסיוני.

אנחנו כאן בשבילכם!